Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren
Då kan du alltid kontakta oss här.
Nej, en skuld hos inkasso ger ingen betalningsanmärkning. Skulle du inte betala skulden går den vidare från inkasso till Kronofogden där du riskerar att få en betalningsanmärkning.
Har du skulder hos inkasso betalar du genom att logga in på Mina Sidor, du kan betala din skuld direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt.
Vi arbetar under tystnadsplikt och kan endast diskutera ditt ärende med den som du givit en fullmakt.
Du kontaktar oss lättast via Mina sidor, där kan du även kan komma i kontakt med din handläggare.
Om du inte betalar det inkassokrav du har fått från oss och inget annat är överenskommet går ditt ärende vidare till kronofogden några dagar efter att tidsfristen som är angiven på ditt betalningskrav har passerats.
Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan ett ärende skickas till inkasso. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till inkasso kan bero på företagets affärspolicy och hur dom väljer att hantera obetalda fakturor.
Om du inte kan betala allt på en gång kan det ofta finnas möjlighet att komma överens om en rimlig avbetalningsplan. Kontakta oss så pratar vi om vilka möjligheter som finns.
Om du hamnar hos inkasso betyder det att du har åtta dagar på dig att betala eller bestrida kravet. Om du vill ta kontakt för att diskutera en avbetalningsplan behöver du göra det under perioden som anges i kravet. Sker inget av detta under den angivna perioden kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för Betalningsföreläggande.
Om en skuld inte betalas kan ärendet skickas vidare till Kronofogden eller tingsrätt för att med hjälp av dessa myndigheter få betalt. Detta innebär alltid merkostnader för dig som betalningsskyldig.
Har du fått ett Inkassokrav betyder det att du har en obetald skuld. Företaget du står i skuld till har anlitat ett inkassoföretag som har skickat kravet till dig och deras uppgift är att driva in skulden. Betalar du inte ditt inkassokrav går skulden vidare till Kronofogden och du riskerar att få en betalningsanmärkning.
Inkasso är en process som används för att driva in obetalda skulder från personer eller företag. Ett inkassoföretag agerar på uppdrag av en fordringsägare, till exempel en leverantör eller en kreditgivare. Processen involverar normalt flera steg, inklusive påminnelser till gäldenären, betalningsöverenskommelser, och om betalningen fortfarande inte erhålls, kan det leda till att skulden skickas vidare till Kronofogden.
Kronofogden är den myndighet i Sverige som ansvarar för att hantera obetalda skulder. De kan använda sig av olika åtgärder, inklusive indrivning av skulden, utmätning av egendom eller löneutmätning för att säkerställa att skulden betalas.
Inkasso är vanligtvis den första fasen i att driva in skulder och involverar privata företag som försöker nå en överenskommelse med gäldenären. Om detta inte lyckas och skulden fortfarande inte betalas, kan ärendet sedan överföras till Kronofogden, som är en offentlig myndighet med större befogenheter att tvinga fram betalning genom rättsliga åtgärder och utmätning av egendom.
Du hittar all information om ditt ärende genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du alla inkasso skulder du har hos oss så du får en tydlig översikt.
Du som är ansluten till Kivra får brev från oss där istället för via vanlig post för att minimera miljöpåverkan. Vill du inte ha brev från oss i din digitala Kivra-brevlåda kan du avanmäla detta direkt hos Kivra.
Yes, it is generally more expensive to pursue debt collection cases abroad. We always ensure that you feel comfortable and give your approval before we proceed with anything that generates costs in your international case. Contact us for more information about pricing for the country in which you need our help.
Inkasso är vanligtvis den första fasen i att driva in skulder och involverar företag som försöker nå en överenskommelse med gäldenären. Om detta inte lyckas och skulden fortfarande inte betalas, kan ärendet sedan överföras till Kronofogden, som är en offentlig myndighet med större befogenheter att tvinga fram betalning genom rättsliga åtgärder och utmätning av egendom.
Ett inkassoföretag, eller inkassobolag, hjälper företag att få betalt för obetalda fakturor på ett rättssäkert och professionellt sätt. Vi på Inkasso Marginalen arbetar med att påminna, skapa dialog och hitta lösningar som fungerar för båda parter. Målet är alltid att skulder regleras på ett smidigt och respektfullt sätt.
Inkasso är en process som används för att driva in obetalda skulder från personer eller företag. Ett inkassoföretag agerar på uppdrag av en fordringsägare, till exempel en leverantör eller en kreditgivare. Processen involverar normalt flera steg, inklusive påminnelser till gäldenären, betalningsöverenskommelser, och om betalningen fortfarande inte erhålls, kan det leda till att skulden skickas vidare till Kronofogden.
Ja, du kan sälja en utländsk fordran, vilket kallas för fakturaförsäljning eller factoring. Detta innebär att du säljer din obetalda fordran till ett factoringbolag eller inkassobolag, som då tar över ansvaret för att driva in betalningen från gäldenären. Försäljningen sker ofta till ett rabatterat belopp, och köparen tar på sig risken för att få betalt.
För utländska fordringar innebär detta att factoringbolaget eller inkassobolaget kan använda sina resurser och expertis i det aktuella landet för att driva in skulden enligt lokala lagar och regler.
Du kan inte sälja din utländska fordran till Inkasso Marginalen men vi kan hjälpa dig att driva in din obetalda skuld genom vårt globala nätverk av partners, vilket säkerställer en effektiv och korrekt hantering av din fordran. Läs mer om utlandsinkasso här.
Ja, vi på Inkasso Marginalen kan hjälpa till med inkasso utomlands. Internationell fordringshantering kräver anpassning till varje lands juridiska ramverk, inklusive lokala lagar om indrivning, preskriptionstider och krav på dokumentation.
Genom vårt omfattande nätverk av globala samarbetspartners kan vi hantera utländska inkassoärenden enligt gällande lagstiftning i respektive land. Vi ser till att alla åtgärder följer juridiska krav, från initiala betalningspåminnelser till rättsliga åtgärder vid behov.
Kontakta oss om du behöver juridisk rådgivning och hjälp med utlandsinkasso.
Att skicka en påminnelsefaktura till en kund i utlandet följer i stora drag samma process som inom Sverige, men med vissa extra faktorer att beakta, såsom internationella lagar, lokala affärspraxis och valutor.
- Första betalningspåminnelsen:
Skickas efter förfallodatum via e-post eller post. Det är bra att vara tydlig med betalningsinformation, inklusive eventuell dröjsmålsränta och avgifter. - Ytterligare betalningspåminnelser:
Om betalning uteblir kan en mer formell påminnelse skickas, eventuellt på kundens lokala språk och enligt gällande regler i landet. - Inkasso & juridiska åtgärder:
Om fakturan fortfarande inte betalas kan ärendet lämnas till ett inkassobolag med internationell expertis. I vissa fall kan rättsliga åtgärder krävas, anpassade efter landets lagstiftning.
På Inkasso Marginalen har vi ett stort nätverk av globala samarbetspartners för att säkerställa en så effektiv inkassoprocess som möjligt även för internationella fakturor. Kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med utlandsinkasso.
Yes, you can get help with debt collection outside sweden. Marginalen Inkasso offers international debt recovery services through partnerships with local agencies and legal experts in different countries. The process varies depending on local laws, but professional collectors can help negotiate payments, send legal notices, and take necessary legal action to recover debts efficiently.
At Marginalen Inkasso, we have a vast network of global partners to ensure that you, as our client, receive the most effective debt collection process possible.
If you need assistance with cross-border debt collection, feel free to contact us for expert support.
The process of sending invoice reminders varies across countries due to differences in legal regulations, business practices, and cultural norms. However, most systems follow a similar structure:
- Initial Reminder: Typically sent shortly after the due date, this reminder is often a friendly notification informing the customer of the overdue payment. In some countries, businesses send reminders before the due date as a courtesy.
- Final Reminder/Demand Letter: This step often includes a stronger warning about potential legal action. In some countries, such as Sweden, businesses may escalate the case to a debt collection agency (Inkasso) at this stage.
- Debt Collection & Legal Action: If the invoice remains unpaid, it may be forwarded to a debt collection agency or legal proceedings may begin. Countries have different enforcement mechanisms — France and Italy, for instance, have strict consumer protection laws, while the US relies heavily on credit reporting agencies to apply pressure
If you need a more detailed description of the process for your specific case, feel free to contact us, and we’ll be happy to assist you.
Om en gäldenär anser att ett krav är felaktigt har hen alltid rätt att invända mot det, förutsatt att det finns en saklig grund. Bestridandet ska skickas till Inkasso Marginalen och måste innehålla en giltig anledning till varför kravet inte accepteras.
Exempel på saklig grund kan vara:
- Den beställda varan/tjänasten har inte levererats.
- Varan/tjänsten har reklamerats eller returnerats inom den avtalade tiden.
- Den fakturerade tjänsten har utförts felaktigt, bristfälligt eller inte alls.
När vi mottar ett bestridande kontaktar vi fordringsägaren för att utreda saken. Under tiden som utredningen pågår stoppas vidare inkassoåtgärder.
Om ett krav bestrids på saklig grund kan det inte skickas till Kronofogden. Däremot kan ärendet tas vidare genom en stämningsansökan till tingsrätten.
Collecting a debt abroad can be complicated because each country has its own laws and regulations. As a general rule, debt collection must comply with the legislation of the country where the debtor (the person who owes money) is located. This means that both legal measures and the debt collection process itself can vary greatly depending on the country in question.
Att inkassera en skuld utomlands kan vara komplicerat eftersom varje land har sina egna lagar och regler. Som huvudregel gäller att indrivningen måste följa lagstiftningen i det land där gäldenären (den som är skyldig pengar) befinner sig. Det innebär att både rättsliga åtgärder och själva inkassoprocessen kan se väldigt olika ut beroende på vilket land det handlar om.
Du kan skicka fakturor till inkasso som:
- Har förfallit och där kunden inte har betalat inom den angivna tiden.
- Inte är föremål för en pågående tvist med kunden.
- Gäller ett belopp som du kan styrka med avtal, beställning eller motsvarande underlag.
För att kunna registrera dig behöver du:
- Personligt BankID för att verifiera din identitet.
- Ditt företags organisationsnummer för att koppla registreringen till rätt företag.
- Ett BankGiro eller kontonummer för att vi ska kunna hantera betalningar smidigt.
(Tänk på att fylla i utan specialtecken eller mellanslag)
The rules for debt collection often vary between countries. Within the EU, there are common directives that govern much of the process, while completely different laws and practices apply outside the union. Thanks to our broad network of debt collection agencies, we can in most cases help our customers wherever in the world the need arises – both in assessing the case and, if desired, pursuing it further.
We offer debt collection in most countries around the world. Contact us to discuss your specific international debt collection needs and the options available.
Yes! In our customer portal, you can follow all your debt collection cases in Sweden and abroad at any time. There you will also find statistics and reports that may be useful. You can also use the messaging function to contact your case handler if you need to ask a question or discuss your case.
Ja, hos Inkasso Marginalen har vi lösningar och prismodeller för dig som bara behöver skicka enstaka fakturor till inkasso. Kontakta oss för att få mer information.
Ja. Inkassering av en förfallen skuld kan ske mot både företag och privatpersoner.
Du börjar med att registrera dig i vår kundportal - www.inkassomarginalen/ny-kund. Ladda upp fakturaunderlag som visar att betalningen har förfallit. Därefter påbörjas inkassoprocessen och ett inkassokrav skickas ut till gäldenären. Behövs någon ytterligare information kommer vi att kontakta dig.
Ett lyckat inkassoärende kostar dig normalt ingenting för ditt företag. Du kan läsa mer om hur inkassoprocessen går till här.
De fall där kostnader kan uppstå är tillexempel om vi har påbörjat en åtgärd med utlägg/kostnader och om du då väljer att återkalla/avsluta ärendet. Då faktureras upparbetade utlägg/arvoden. Mer detaljerad prisinformation får du i anslutningsprocessen.
Kostnaderna för inkasso kan variera mycket och därför är det viktigt att jämföra priser och villkor innan du anlitar ett inkassobolag. Se över vad som ska betalas av dig respektive din kund.
Genom att i god tid hitta och teckna ett samarbetsavtal med ett inkassobolag som passar dina behov, slipper du risken att tvingas in i ett dyrt och kanske mindre fördelaktigt avtal på grund av tidsbrist. Att vara proaktiv kan spara både tid och pengar i längden.
Sammanfattningsvis innebär en god inkassosed att följa lagar och regler, vara etisk och professionell, vara tydlig och öppen i kommunikationen med gäldenärer och ge dem möjlighet att lösa sina skulder på ett rimligt sätt. Det är viktigt att både inkassoföretag och gäldenärer behandlas rättvist och respektfullt under hela processen.
Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan inkasso eller indrivning är aktuellt. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till indrivning kan bero på din specifika affärspolicy och hur du väljer att hantera obetalda fordringar.
Vi har inget fast pris på våra juridiska tjänster av flera anledningar. Ibland är det svårt att exakt bedöma hur mycket hjälp man kan behöva och det skiljer sig från fall till fall. Kontakta oss för en lösning som passar dig och ditt företag.
Ja, om vi åtar oss ditt ärende kan du eller ditt företag både få juridisk rådgivning och bli företrädda av oss i domstol för att driva in en skuld.
All inkassoverksamhet regleras i inkassolagen (1974:182). Inkassoverksamhet ska dessutom bedrivas enligt god inkassosed och i flera fall krävs det tillstånd av IMY för att få bedriva sådan verksamhet.
Grön Inkasso är vår inkassotjänst med fokus på miljö, hållbart företagande och social rättvisa. Vi arbetar ständigt för att driva och utveckla vår egen verksamhet med detta i fokus, men vi vill även kunna bidra på andra områden där vi inte själva verkar. Därför skänker vi årligen 25 kronor per lyckat grönt inkassoärende till utvalda organisationer med 90-konto. Detta kallar vi grön återbäring.
Våra jurister är främst specialiserade på fordringsrätt, hyresrätt, avtalsrätt, bolagsrätt och tvistemål. Kontakta oss så kan vi göra en bedömning av ditt behov.
Ja, generellt är det dyrare att driva inkassoärenden i utlandet. I Sverige har vi en förenklad rättslig procedur för att driva in obetalda skulder utan att gå via domstol. Denna möjlighet finns inte i alla länder, vilket gör att de processer som används internationellt ofta blir mer komplicerade och kostsamma.
Vi säkerställer alltid att du känner dig bekväm och ger ditt godkännande innan vi går vidare med något som genererar kostnader i ditt utlandsärende. Kontakta oss för mer information om prissättningen för det land du behöver vår hjälp i.
Självklart! I vår Kundportal kan du närsomhelst, dygnet runt, följa alla dina inkassoärenden både i Sverige och utomlands. Där hittar du också statistik och rapporter som kan vara bra att ha. Via meddelandefunktionen kan du dessutom ta kontakt med din handläggare om du behöver ställa en fråga eller diskutera ditt ärende.
Vi erbjuder utlandsinkasso i nästan hela världen. Kontakta oss för att diskutera just ditt behov av internationell inkasso och vilka möjligheter som finns.
Reglerna för inkassohantering varierar ofta mellan olika länder. Inom EU finns gemensamma direktiv som styr mycket av processen, medan helt andra lagar och praxis gäller utanför unionen. Tack vare vårt breda nätverk av ombud kan vi i de flesta fall hjälpa våra kunder oavsett var i världen behovet finns – både med att bedöma ärendet och, om så önskas, driva det vidare.
I takt med att den internationella handeln har ökat har också fler företag behov av hjälp med att driva in betalningar i utlandet. Det är generellt svårare att få betalt av kunder utomlands, dels för att lagar och regler för hur man får och ska agera skiljer sig mellan länder, men också för att kulturen spelar roll och det lönar sig att känna den väl. Vi har ett stort internationellt nätverk med mycket erfarenhet och hög kompetens som kan hjälpa er att få betalt även i utlandet.
Nej, det kostar inget extra för dig att använda vår tjänst Grön Inkasso. Vi avstår från vårt arvode så att vi tillsammans kan bidra till ett mer hållbart företagande.
Det som skiljer vårt erbjudande Grön Inkasso från våra konkurrenters inkassotjänster är att vi konkret vill bidra till miljö, hållbarhet och social rättvisa genom att donera 25 kronor per lyckat och avslutat inkassoärende till organisationer som brinner för samma sak som vi.
Varje år väljer vi ut cirka 5 organisationer med fokus på miljö, hållbarhet eller social rättvisa. Organisationerna har ett 90-konto för att säkerställa att donationerna hamnar rätt och gör skillnad.
Grön återbäring är det belopp som vi årligen donerar per lyckat inkassoärende för de kunder som tecknat tjänsten Grön Inkasso hos oss.
Grön Inkasso fungerar precis som en vanlig inkassotjänst. Vi tar hand om hela inkassoprocessen där målet är att du ska få betalt på ett tryggt och effektivt sätt.
Hur ett inkassobolag får driva in skulder regleras i inkassolagen som gäller oavsett om den betalningsskyldige är ett företag eller en privatperson. Ett inkassoärende påbörjas alltid med att ett inkassokrav skickas ut till den som är betalningsskyldig, som därefter har 8 dagar på sig att betala eller kontakta oss för att göra en överenskommelse om hur betalning ska ske. Görs inte detta har man genom den summariska processen möjlighet att via Kronofogden få hjälp att få betalt, antingen frivilligt eller genom tvångsåtgärder. Vi sköter all kontakt med både den betalningsskyldige och Kronofogden om ni väljer att anlita oss.
Det enda vi behöver är att du finns upplagd som kund i vårt inkassosystem och den förfallna fakturan för att kunna påbörja inkassoprocessen. Kommer det fram ytterligare behov kontaktar vi ditt företag för att inhämta relevant information eller underlag.
Det beror på hur många och vilka av våra tjänster du vill nyttja, vi kan hjälpa allt från stora organisationer till dig som bara behöver driva in enstaka skulder. Har du ett fåtal ärenden per år och vill ha en standard inkassotjänst rekommenderar vi vår tjänst ”Grön inkasso”. Önskar du en specialanpassad lösning föreslår vi att du tar kontakt med en av våra säljare för en offert.
Du som borgenär får betalningen överförd till ditt angivna företagskonto. Betalningen görs normalt av Inkasso Marginalen redan samma dag som vi erhåller betalningen från din kund.
Om du har, eller väljer att öppna, ett konto i Marginalen Bank får du pengarna samma dag som de inkasseras. I annat fall syns de vanligtvis nästkommande bankdag.
I de fall där ärendet gått vidare till Kronofogden för utmätning sker betalningen via deras indrivning, till exempel genom löneutmätning, försäljning av egendom eller en avbetalningsplan. De pengar som Kronofogden får in skickas först till Inkasso Marginalen och därefter vidare till dig som fordringsägare.
Läs mer: Hur lång tid tar ett inkassoärende?
Man kan anlita ett inkassobolag för att driva in en skuld när skulden inte betalats på förfallodagen. Många väljer att skicka en eller flera påminnelser till sin kund innan man försöker få betalt via inkassoprocessen. Vi kan hjälpa er med både påminnelse och inkassohantering, kontakta oss så hittar vi en bra lösning tillsammans.
Absolut! Vi kan erbjuda olika paket och omfattningar av våra tjänster. Ta kontakt med oss så går vi igenom era behov för att hitta den bästa lösningen för er och ert företag.
På mina sidor kan du betala direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt
Yes, it is generally more expensive to pursue debt collection cases abroad. We always ensure that you feel comfortable and give your approval before we proceed with anything that generates costs in your international case. Contact us for more information about pricing for the country in which you need our help.
Inkasso är vanligtvis den första fasen i att driva in skulder och involverar företag som försöker nå en överenskommelse med gäldenären. Om detta inte lyckas och skulden fortfarande inte betalas, kan ärendet sedan överföras till Kronofogden, som är en offentlig myndighet med större befogenheter att tvinga fram betalning genom rättsliga åtgärder och utmätning av egendom.
Ett inkassoföretag, eller inkassobolag, hjälper företag att få betalt för obetalda fakturor på ett rättssäkert och professionellt sätt. Vi på Inkasso Marginalen arbetar med att påminna, skapa dialog och hitta lösningar som fungerar för båda parter. Målet är alltid att skulder regleras på ett smidigt och respektfullt sätt.
Inkasso är en process som används för att driva in obetalda skulder från personer eller företag. Ett inkassoföretag agerar på uppdrag av en fordringsägare, till exempel en leverantör eller en kreditgivare. Processen involverar normalt flera steg, inklusive påminnelser till gäldenären, betalningsöverenskommelser, och om betalningen fortfarande inte erhålls, kan det leda till att skulden skickas vidare till Kronofogden.
Ja, du kan sälja en utländsk fordran, vilket kallas för fakturaförsäljning eller factoring. Detta innebär att du säljer din obetalda fordran till ett factoringbolag eller inkassobolag, som då tar över ansvaret för att driva in betalningen från gäldenären. Försäljningen sker ofta till ett rabatterat belopp, och köparen tar på sig risken för att få betalt.
För utländska fordringar innebär detta att factoringbolaget eller inkassobolaget kan använda sina resurser och expertis i det aktuella landet för att driva in skulden enligt lokala lagar och regler.
Du kan inte sälja din utländska fordran till Inkasso Marginalen men vi kan hjälpa dig att driva in din obetalda skuld genom vårt globala nätverk av partners, vilket säkerställer en effektiv och korrekt hantering av din fordran. Läs mer om utlandsinkasso här.
Ja, vi på Inkasso Marginalen kan hjälpa till med inkasso utomlands. Internationell fordringshantering kräver anpassning till varje lands juridiska ramverk, inklusive lokala lagar om indrivning, preskriptionstider och krav på dokumentation.
Genom vårt omfattande nätverk av globala samarbetspartners kan vi hantera utländska inkassoärenden enligt gällande lagstiftning i respektive land. Vi ser till att alla åtgärder följer juridiska krav, från initiala betalningspåminnelser till rättsliga åtgärder vid behov.
Kontakta oss om du behöver juridisk rådgivning och hjälp med utlandsinkasso.
Att skicka en påminnelsefaktura till en kund i utlandet följer i stora drag samma process som inom Sverige, men med vissa extra faktorer att beakta, såsom internationella lagar, lokala affärspraxis och valutor.
- Första betalningspåminnelsen:
Skickas efter förfallodatum via e-post eller post. Det är bra att vara tydlig med betalningsinformation, inklusive eventuell dröjsmålsränta och avgifter. - Ytterligare betalningspåminnelser:
Om betalning uteblir kan en mer formell påminnelse skickas, eventuellt på kundens lokala språk och enligt gällande regler i landet. - Inkasso & juridiska åtgärder:
Om fakturan fortfarande inte betalas kan ärendet lämnas till ett inkassobolag med internationell expertis. I vissa fall kan rättsliga åtgärder krävas, anpassade efter landets lagstiftning.
På Inkasso Marginalen har vi ett stort nätverk av globala samarbetspartners för att säkerställa en så effektiv inkassoprocess som möjligt även för internationella fakturor. Kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med utlandsinkasso.
Yes, you can get help with debt collection outside sweden. Marginalen Inkasso offers international debt recovery services through partnerships with local agencies and legal experts in different countries. The process varies depending on local laws, but professional collectors can help negotiate payments, send legal notices, and take necessary legal action to recover debts efficiently.
At Marginalen Inkasso, we have a vast network of global partners to ensure that you, as our client, receive the most effective debt collection process possible.
If you need assistance with cross-border debt collection, feel free to contact us for expert support.
The process of sending invoice reminders varies across countries due to differences in legal regulations, business practices, and cultural norms. However, most systems follow a similar structure:
- Initial Reminder: Typically sent shortly after the due date, this reminder is often a friendly notification informing the customer of the overdue payment. In some countries, businesses send reminders before the due date as a courtesy.
- Final Reminder/Demand Letter: This step often includes a stronger warning about potential legal action. In some countries, such as Sweden, businesses may escalate the case to a debt collection agency (Inkasso) at this stage.
- Debt Collection & Legal Action: If the invoice remains unpaid, it may be forwarded to a debt collection agency or legal proceedings may begin. Countries have different enforcement mechanisms — France and Italy, for instance, have strict consumer protection laws, while the US relies heavily on credit reporting agencies to apply pressure
If you need a more detailed description of the process for your specific case, feel free to contact us, and we’ll be happy to assist you.
Om en gäldenär anser att ett krav är felaktigt har hen alltid rätt att invända mot det, förutsatt att det finns en saklig grund. Bestridandet ska skickas till Inkasso Marginalen och måste innehålla en giltig anledning till varför kravet inte accepteras.
Exempel på saklig grund kan vara:
- Den beställda varan/tjänasten har inte levererats.
- Varan/tjänsten har reklamerats eller returnerats inom den avtalade tiden.
- Den fakturerade tjänsten har utförts felaktigt, bristfälligt eller inte alls.
När vi mottar ett bestridande kontaktar vi fordringsägaren för att utreda saken. Under tiden som utredningen pågår stoppas vidare inkassoåtgärder.
Om ett krav bestrids på saklig grund kan det inte skickas till Kronofogden. Däremot kan ärendet tas vidare genom en stämningsansökan till tingsrätten.
Collecting a debt abroad can be complicated because each country has its own laws and regulations. As a general rule, debt collection must comply with the legislation of the country where the debtor (the person who owes money) is located. This means that both legal measures and the debt collection process itself can vary greatly depending on the country in question.
Att inkassera en skuld utomlands kan vara komplicerat eftersom varje land har sina egna lagar och regler. Som huvudregel gäller att indrivningen måste följa lagstiftningen i det land där gäldenären (den som är skyldig pengar) befinner sig. Det innebär att både rättsliga åtgärder och själva inkassoprocessen kan se väldigt olika ut beroende på vilket land det handlar om.
Du kan skicka fakturor till inkasso som:
- Har förfallit och där kunden inte har betalat inom den angivna tiden.
- Inte är föremål för en pågående tvist med kunden.
- Gäller ett belopp som du kan styrka med avtal, beställning eller motsvarande underlag.
För att kunna registrera dig behöver du:
- Personligt BankID för att verifiera din identitet.
- Ditt företags organisationsnummer för att koppla registreringen till rätt företag.
- Ett BankGiro eller kontonummer för att vi ska kunna hantera betalningar smidigt.
(Tänk på att fylla i utan specialtecken eller mellanslag)
The rules for debt collection often vary between countries. Within the EU, there are common directives that govern much of the process, while completely different laws and practices apply outside the union. Thanks to our broad network of debt collection agencies, we can in most cases help our customers wherever in the world the need arises – both in assessing the case and, if desired, pursuing it further.
We offer debt collection in most countries around the world. Contact us to discuss your specific international debt collection needs and the options available.
Yes! In our customer portal, you can follow all your debt collection cases in Sweden and abroad at any time. There you will also find statistics and reports that may be useful. You can also use the messaging function to contact your case handler if you need to ask a question or discuss your case.
Ja, hos Inkasso Marginalen har vi lösningar och prismodeller för dig som bara behöver skicka enstaka fakturor till inkasso. Kontakta oss för att få mer information.
Ja. Inkassering av en förfallen skuld kan ske mot både företag och privatpersoner.
Du börjar med att registrera dig i vår kundportal - www.inkassomarginalen/ny-kund. Ladda upp fakturaunderlag som visar att betalningen har förfallit. Därefter påbörjas inkassoprocessen och ett inkassokrav skickas ut till gäldenären. Behövs någon ytterligare information kommer vi att kontakta dig.
Ett lyckat inkassoärende kostar dig normalt ingenting för ditt företag. Du kan läsa mer om hur inkassoprocessen går till här.
De fall där kostnader kan uppstå är tillexempel om vi har påbörjat en åtgärd med utlägg/kostnader och om du då väljer att återkalla/avsluta ärendet. Då faktureras upparbetade utlägg/arvoden. Mer detaljerad prisinformation får du i anslutningsprocessen.
Kostnaderna för inkasso kan variera mycket och därför är det viktigt att jämföra priser och villkor innan du anlitar ett inkassobolag. Se över vad som ska betalas av dig respektive din kund.
Genom att i god tid hitta och teckna ett samarbetsavtal med ett inkassobolag som passar dina behov, slipper du risken att tvingas in i ett dyrt och kanske mindre fördelaktigt avtal på grund av tidsbrist. Att vara proaktiv kan spara både tid och pengar i längden.
Sammanfattningsvis innebär en god inkassosed att följa lagar och regler, vara etisk och professionell, vara tydlig och öppen i kommunikationen med gäldenärer och ge dem möjlighet att lösa sina skulder på ett rimligt sätt. Det är viktigt att både inkassoföretag och gäldenärer behandlas rättvist och respektfullt under hela processen.
Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan inkasso eller indrivning är aktuellt. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till indrivning kan bero på din specifika affärspolicy och hur du väljer att hantera obetalda fordringar.
Vi har inget fast pris på våra juridiska tjänster av flera anledningar. Ibland är det svårt att exakt bedöma hur mycket hjälp man kan behöva och det skiljer sig från fall till fall. Kontakta oss för en lösning som passar dig och ditt företag.
Ja, om vi åtar oss ditt ärende kan du eller ditt företag både få juridisk rådgivning och bli företrädda av oss i domstol för att driva in en skuld.
All inkassoverksamhet regleras i inkassolagen (1974:182). Inkassoverksamhet ska dessutom bedrivas enligt god inkassosed och i flera fall krävs det tillstånd av IMY för att få bedriva sådan verksamhet.
Grön Inkasso är vår inkassotjänst med fokus på miljö, hållbart företagande och social rättvisa. Vi arbetar ständigt för att driva och utveckla vår egen verksamhet med detta i fokus, men vi vill även kunna bidra på andra områden där vi inte själva verkar. Därför skänker vi årligen 25 kronor per lyckat grönt inkassoärende till utvalda organisationer med 90-konto. Detta kallar vi grön återbäring.
Våra jurister är främst specialiserade på fordringsrätt, hyresrätt, avtalsrätt, bolagsrätt och tvistemål. Kontakta oss så kan vi göra en bedömning av ditt behov.
Ja, generellt är det dyrare att driva inkassoärenden i utlandet. I Sverige har vi en förenklad rättslig procedur för att driva in obetalda skulder utan att gå via domstol. Denna möjlighet finns inte i alla länder, vilket gör att de processer som används internationellt ofta blir mer komplicerade och kostsamma.
Vi säkerställer alltid att du känner dig bekväm och ger ditt godkännande innan vi går vidare med något som genererar kostnader i ditt utlandsärende. Kontakta oss för mer information om prissättningen för det land du behöver vår hjälp i.
Självklart! I vår Kundportal kan du närsomhelst, dygnet runt, följa alla dina inkassoärenden både i Sverige och utomlands. Där hittar du också statistik och rapporter som kan vara bra att ha. Via meddelandefunktionen kan du dessutom ta kontakt med din handläggare om du behöver ställa en fråga eller diskutera ditt ärende.
Vi erbjuder utlandsinkasso i nästan hela världen. Kontakta oss för att diskutera just ditt behov av internationell inkasso och vilka möjligheter som finns.
Reglerna för inkassohantering varierar ofta mellan olika länder. Inom EU finns gemensamma direktiv som styr mycket av processen, medan helt andra lagar och praxis gäller utanför unionen. Tack vare vårt breda nätverk av ombud kan vi i de flesta fall hjälpa våra kunder oavsett var i världen behovet finns – både med att bedöma ärendet och, om så önskas, driva det vidare.
I takt med att den internationella handeln har ökat har också fler företag behov av hjälp med att driva in betalningar i utlandet. Det är generellt svårare att få betalt av kunder utomlands, dels för att lagar och regler för hur man får och ska agera skiljer sig mellan länder, men också för att kulturen spelar roll och det lönar sig att känna den väl. Vi har ett stort internationellt nätverk med mycket erfarenhet och hög kompetens som kan hjälpa er att få betalt även i utlandet.
Nej, det kostar inget extra för dig att använda vår tjänst Grön Inkasso. Vi avstår från vårt arvode så att vi tillsammans kan bidra till ett mer hållbart företagande.
Det som skiljer vårt erbjudande Grön Inkasso från våra konkurrenters inkassotjänster är att vi konkret vill bidra till miljö, hållbarhet och social rättvisa genom att donera 25 kronor per lyckat och avslutat inkassoärende till organisationer som brinner för samma sak som vi.
Varje år väljer vi ut cirka 5 organisationer med fokus på miljö, hållbarhet eller social rättvisa. Organisationerna har ett 90-konto för att säkerställa att donationerna hamnar rätt och gör skillnad.
Grön återbäring är det belopp som vi årligen donerar per lyckat inkassoärende för de kunder som tecknat tjänsten Grön Inkasso hos oss.
Grön Inkasso fungerar precis som en vanlig inkassotjänst. Vi tar hand om hela inkassoprocessen där målet är att du ska få betalt på ett tryggt och effektivt sätt.
Hur ett inkassobolag får driva in skulder regleras i inkassolagen som gäller oavsett om den betalningsskyldige är ett företag eller en privatperson. Ett inkassoärende påbörjas alltid med att ett inkassokrav skickas ut till den som är betalningsskyldig, som därefter har 8 dagar på sig att betala eller kontakta oss för att göra en överenskommelse om hur betalning ska ske. Görs inte detta har man genom den summariska processen möjlighet att via Kronofogden få hjälp att få betalt, antingen frivilligt eller genom tvångsåtgärder. Vi sköter all kontakt med både den betalningsskyldige och Kronofogden om ni väljer att anlita oss.
Det enda vi behöver är att du finns upplagd som kund i vårt inkassosystem och den förfallna fakturan för att kunna påbörja inkassoprocessen. Kommer det fram ytterligare behov kontaktar vi ditt företag för att inhämta relevant information eller underlag.
Det beror på hur många och vilka av våra tjänster du vill nyttja, vi kan hjälpa allt från stora organisationer till dig som bara behöver driva in enstaka skulder. Har du ett fåtal ärenden per år och vill ha en standard inkassotjänst rekommenderar vi vår tjänst ”Grön inkasso”. Önskar du en specialanpassad lösning föreslår vi att du tar kontakt med en av våra säljare för en offert.
Du som borgenär får betalningen överförd till ditt angivna företagskonto. Betalningen görs normalt av Inkasso Marginalen redan samma dag som vi erhåller betalningen från din kund.
Om du har, eller väljer att öppna, ett konto i Marginalen Bank får du pengarna samma dag som de inkasseras. I annat fall syns de vanligtvis nästkommande bankdag.
I de fall där ärendet gått vidare till Kronofogden för utmätning sker betalningen via deras indrivning, till exempel genom löneutmätning, försäljning av egendom eller en avbetalningsplan. De pengar som Kronofogden får in skickas först till Inkasso Marginalen och därefter vidare till dig som fordringsägare.
Läs mer: Hur lång tid tar ett inkassoärende?
Man kan anlita ett inkassobolag för att driva in en skuld när skulden inte betalats på förfallodagen. Många väljer att skicka en eller flera påminnelser till sin kund innan man försöker få betalt via inkassoprocessen. Vi kan hjälpa er med både påminnelse och inkassohantering, kontakta oss så hittar vi en bra lösning tillsammans.
Absolut! Vi kan erbjuda olika paket och omfattningar av våra tjänster. Ta kontakt med oss så går vi igenom era behov för att hitta den bästa lösningen för er och ert företag.
På mina sidor kan du betala direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt
Du kontaktar oss lättast via Mina sidor, där kan du även kan komma i kontakt med din handläggare.
Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan ett ärende skickas till inkasso. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till inkasso kan bero på företagets affärspolicy och hur dom väljer att hantera obetalda fakturor.
Nej, en skuld hos inkasso ger ingen betalningsanmärkning. Skulle du inte betala skulden går den vidare från inkasso till Kronofogden där du riskerar att få en betalningsanmärkning.
Inkasso är vanligtvis den första fasen i att driva in skulder och involverar privata företag som försöker nå en överenskommelse med gäldenären. Om detta inte lyckas och skulden fortfarande inte betalas, kan ärendet sedan överföras till Kronofogden, som är en offentlig myndighet med större befogenheter att tvinga fram betalning genom rättsliga åtgärder och utmätning av egendom.
Har du fått ett Inkassokrav betyder det att du har en obetald skuld. Företaget du står i skuld till har anlitat ett inkassoföretag som har skickat kravet till dig och deras uppgift är att driva in skulden. Betalar du inte ditt inkassokrav går skulden vidare till Kronofogden och du riskerar att få en betalningsanmärkning.
Kronofogden är den myndighet i Sverige som ansvarar för att hantera obetalda skulder. De kan använda sig av olika åtgärder, inklusive indrivning av skulden, utmätning av egendom eller löneutmätning för att säkerställa att skulden betalas.
Om du hamnar hos inkasso betyder det att du har åtta dagar på dig att betala eller bestrida kravet. Om du vill ta kontakt för att diskutera en avbetalningsplan behöver du göra det under perioden som anges i kravet. Sker inget av detta under den angivna perioden kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för Betalningsföreläggande.
Om du inte betalar det inkassokrav du har fått från oss och inget annat är överenskommet går ditt ärende vidare till kronofogden några dagar efter att tidsfristen som är angiven på ditt betalningskrav har passerats.
Inkasso är en process som används för att driva in obetalda skulder från personer eller företag. Ett inkassoföretag agerar på uppdrag av en fordringsägare, till exempel en leverantör eller en kreditgivare. Processen involverar normalt flera steg, inklusive påminnelser till gäldenären, betalningsöverenskommelser, och om betalningen fortfarande inte erhålls, kan det leda till att skulden skickas vidare till Kronofogden.
Du hittar all information om ditt ärende genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du alla inkasso skulder du har hos oss så du får en tydlig översikt.
Om en skuld inte betalas kan ärendet skickas vidare till Kronofogden eller tingsrätt för att med hjälp av dessa myndigheter få betalt. Detta innebär alltid merkostnader för dig som betalningsskyldig.
Vi arbetar under tystnadsplikt och kan endast diskutera ditt ärende med den som du givit en fullmakt.
Har du skulder hos inkasso betalar du genom att logga in på Mina Sidor, du kan betala din skuld direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt.
Om du inte kan betala allt på en gång kan det ofta finnas möjlighet att komma överens om en rimlig avbetalningsplan. Kontakta oss så pratar vi om vilka möjligheter som finns.
Du som är ansluten till Kivra får brev från oss där istället för via vanlig post för att minimera miljöpåverkan. Vill du inte ha brev från oss i din digitala Kivra-brevlåda kan du avanmäla detta direkt hos Kivra.
.png)
