Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om inkasso. Hittar du inte svaret på din fråga? Då kan du alltid kontakta oss här.
Vad kostar juridiska tjänster?

Vi har inget fast pris på våra juridiska tjänster av flera anledningar. Ibland är det svårt att exakt bedöma hur mycket hjälp man kan behöva och det skiljer sig från fall till fall. Kontakta oss för en lösning som passar dig eller ditt företag

Kan ni företräda mig i domstol?

Ja, om vi åtar oss ditt ärende kan du eller ditt företag både få rådgivning och bli företrädda av oss i domstol

I vilken lag regleras inkassoverksamhet

All inkassoverksamhet regleras i inkassolagen (1974:182). Inkassoverksamhet ska dessutom bedrivas enligt god inkassosed och i flera fall krävs det tillstånd av IMY för att få bedriva sådan verksamhet

Vad är ”Grön Inkasso”?

”Grön Inkasso” är vår inkassotjänst med fokus på miljö, hållbarhet och social rättvisa. Vi arbetar ständigt för att driva och utveckla vår egen verksamhet med detta i fokus men vi vill även kunna bidra på andra områden där vi inte själva verkar. Därför skänker vi årligen 25 kr per lyckat och avslutat inkassoärende till utvalda organisationer med 90-konto. Detta kallar vi ”Grön återbäring”

Kan man få hjälp med alla typer av juridiska frågeställningar hos er?

Våra jurister är främst specialiserade på fordringsrätt, hyresrätt, avtalsrätt, bolagsrätt och tvistemål. Kontakta oss så kan vi göra en bedömning av ditt behov

Är det dyrare med inkasso i utlandet?

Ja, generellt är det dyrare att driva inkassoärenden i utlandet. I Sverige har vi den summariska processen där vi med myndigheternas hjälp kan se till att folk faktiskt betalar sina skulder. Detta är inte standard i andra länder och därför kan de olika processer som finns tillgängliga i respektive land innebära att kostnaderna är högre. Vi säkerställer alltid att du känner dig bekväm och ger ditt godkännande innan vi går vidare med något som genererar kostnader i ditt utlandsärende. Kontakta oss för mer information om prissättningen för det land du behöver vår hjälp i

Kan jag följa mina utlandsärenden hos er någonstans?

Självklart! I vår Kundportal kan du närsomhelst, året om, följa alla dina inkassoärenden. Där hittar du också statistik och rapporter som kan vara bra att ha. Via meddelandefunktionen kan du dessutom närsomhelst ta kontakt med din handläggare om du behöver ställa en fråga eller diskutera ditt ärende

I vilka länder kan man använda utlandsinkasso?

Vi erbjuder utlandsinkasso i merparten av länder. Kontakta oss för att diskutera just ditt behov och vilka möjligheter som finns

Vad skiljer utlandsinkasso från ”vanlig” inkasso?

Regelverken som styr inkassohantering skiljer sig ofta åt mellan olika länder. Inom EU är mycket styrt via gemensamma direktiv medan det på andra platser gäller helt andra lagar och finns en annan praxis. Genom att ha ett stort nätverk av ombud kan vi som regel hjälpa våra kunder oavsett var i världen man har ett behov, både för att få en bedömning av ärendet och om man önskar hjälp att driva det vidare

När använder man utlandsinkasso?

I takt med att den internationella handeln har ökat har också fler företag behov av hjälp med att driva in betalningar i utlandet. Det är generellt svårare att få betalt av kunder utomlands, dels för att lagar och regler för hur man får och ska agera skiljer sig mellan länder, men också för att kulturen spelar roll och det lönar sig att känna den väl. Vi har ett stort internationellt nätverk med mycket erfarenhet och hög kompetens som kan hjälpa er att få betalt även i utlandet

Kostar det extra att använda er tjänst ”Grön inkasso”?

Nej, det kostar inget extra att använda sig av vår tjänst ”Grön inkasso”! Detta innebär att vi med stolthet kan säga att vi tillsammans med våra kunder genuint bidrar till hållbart företagande tillsammans!

Vad skiljer ”Grön inkasso” från en vanlig inkassotjänst?

Det som skiljer vårt erbjudande från våra konkurrenters är att vi konkret vill bidra till miljö, hållbarhet och social rättvisa genom att donera 25 kr per lyckat och avslutat inkassoärende till organisationer som brinner för samma sak som vi

Vilka kan få ta del av ”Grön återbäring”?

Varje år väljer vi ut ca 5 organisationer med fokus på miljö, hållbarhet eller social rättvisa och som dessutom har ett 90 konto för att säkerställa att våra donationer, tillsammans med våra kunder, hamnar rätt och gör skillnad

Vad är ”Grön Återbäring”?

Grön återbäring är det belopp som vi årligen donerar per lyckat och avslutat inkassoärende för de kunder som tecknat tjänsten ”Grön Inkasso” hos oss

Hur fungerar ”Grön Inkasso”?

Grön Inkasso fungerar precis som en vanlig inkassotjänst. Det som skiljer sig är att vi ständigt utvecklar verksamheten för att bli mer resurseffektiv. Detta innebär t.ex att vi hela tiden ser till att minska mängden utskrifter, miljöanpassar kontoren och donerar ”Grön återbäring”  till utvalda organisationer med 90-konto som står under Svensk Insamlingskontroll

Hur fungerar det när man använder er inkassotjänst?

Hur ett inkassobolag får driva in skulder regleras i inkassolagen som gäller oavsett om den betalningsskyldige är ett företag eller en privatperson. Ett inkassoärende påbörjas alltid med att ett inkassokrav skickas ut till den som är betalningsskyldig, som därefter har 8 dagar på sig att betala eller kontakta oss för att göra en överenskommelse om hur betalning ska ske. Görs inte detta har man genom den summariska processen möjlighet att via Kronofogden få hjälp att få betalt, antingen frivilligt eller genom tvångsåtgärder. Vi sköter all kontakt med både den betalningsskyldige och Kronofogden om ni väljer att anlita oss.

Vad behöver jag leverera för underlag för att påbörja ett inkassoärende hos er?

Det enda vi behöver är att du finns upplagd som kund i vårt inkassosystem och den förfallna fakturan för att kunna påbörja inkassoprocessen. Kommer det fram ytterligare behov kontaktar vi ditt företag för att inhämta relevant information eller underlag

Vad kostar det att använda er inkassotjänst?

Det beror på hur många och vilka av våra tjänster du vill nyttja. Har du ett fåtal ärenden per år och vill ha en standard inkassotjänst rekommenderar vi vår tjänst ”Enkel inkasso”. Önskar du en specialanpassad lösning föreslår vi att du tar kontakt med en av våra säljare för offert här

Hur fort får jag betalt?

Du får de pengar vi inkasserar redan samma dag som vi får dem om du väljer att öppna, eller redan har ett konto, i Marginalen Bank. I annat fall har du som regel de inkasserade pengarna nästkommande bankdag

När kan man anlita ett inkassobolag för en skuld som inte betalas?

Man kan anlita ett inkassobolag för att driva in en skuld när skulden inte betalats på förfallodagen. Många väljer att skicka en eller flera påminnelser till sin kund innan man försöker få betalt via inkassoprocessen. Vi kan hjälpa er med både påminnelse och inkassohantering. Kontakta oss så hittar vi en bra lösning tillsammans

Kan jag få en anpassad inkassolösning för mitt företag och dess behov?

Absolut! Vi kan erbjuda olika paket och omfattningar av våra tjänster. Ta kontakt med oss så går vi igenom era behov för att hitta den bästa lösningen för er och ert företag

Vad händer om mitt ärende går till Kronofogden?

Om en skuld inte betalas kan ärendet skickas vidare till Kronofogden eller tingsrätt för att med hjälp av dessa myndigheter få betalt. Detta innebär alltid merkostnader för dig som betalningsskyldig. Läs mer på www.kronofogden.se

Hur gör jag om jag vill ge någon annan fullmakt?

Vi arbetar under tystnadsplikt och kan endast diskutera ditt ärende med den som du givit en fullmakt

Varför har jag fått brev från er i Kivra?

Du som är ansluten till Kivra får brev från oss där istället för via vanlig  post för att minimera miljöpåverkan. Vill du inte ha brev från oss i din digitala Kivra-brevlåda kan du avanmäla detta direkt hos Kivra på www.kivra.se

Vad gör jag om jag inte kan betala allt på en gång?

Om du inte kan betala allt på en gång kan det ofta finnas möjlighet att komma överens om en rimlig avbetalningsplan. Kontakta oss så pratar vi om vilka möjligheter som finns

Var hittar jag information om mitt ärende?

Du hittar all information om ditt ärende genom att logga in på "Mina sidor"

Hur gör jag om jag vill betala?

På "Mina sidor" kan du betala direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt

Vi använder cookies för att samla in data till oss och våra samarbetspartners. Genom detta kan annonsering som sker till dig anpassas och vi kan analysera hur sajten används.