Har du fått ett brev från oss?

Hantera dina ärenden enkelt via Mina sidor

Om du har fått ett brev från oss, kan du dygnet runt logga in på Mina sidor för att ta del av all information rörande ditt ärende. På Mina sidor kan du även komma i kontakt med oss vid behov.

Tips! Säkerställ att du kontaktar det inkassobolag som har skickat inkassokravet till dig.

Vad händer nu? 

Har du missat att betala en faktura och mottagit ett inkassokrav är det viktigt att betala inom de åtta dagar som anges för att undvika ytterligare kostnader.
Kan du inte betala hela din skuld eller bara betala en del är det viktigt att du kontaktar oss omgående för en betalningsuppgörelse.

Du når oss dygnet runt via Mina sidor samt via telefon 0771-89 89 00 vardagar 09-15.
Tips! Säkerställ att du kontaktar det inkassobolag som har skickat inkassokravet till dig.
Hantera dina inkassoärenden smidigt online hos Inkasso Marginalen

Vad händer när en räkning går till inkasso? 

Som inkassobolag är vår roll att verka för en lösning mellan den som vill ha betalt och den som ska betala. Många inser nog inte att inkassobolagets målsättning är just att hitta ett samförstånd och upprätta en gemensam plan för att undvika att behöva tvinga fram en betalning genom kraftfulla myndighetsåtgärder. Detta kräver medverkan och agerande från dig som betalningsskyldig.

Ett inkassokrav skickas inte från Kronofogden och är inte en betalningsanmärkning. Om du inte betalar hela fordran kan inkassobolaget efter åtta dagar lämna över ärendet till Kronofogden, vilket kan leda till en betalningsanmärkning. Det Kronofogden skickar ut då kallas för ett betalningsföreläggande. Det är viktigt att uppmärksamma att din skuld kan öka med avgifter och räntor om den inte betalas i tid. Din kreditvärdighet kan även påverkas.

Så betalar du ditt inkassokrav

Vi vill göra det enkelt för dig och du kan därför hantera dina ärenden direkt på Mina sidor. Betalar du via Swish registreras din betalning direkt, väljer du bankgiro kommer det dröja någon dag innan betalningen syns hos oss.

Om du inte har möjlighet att betala hela inkassokravet på en gång kan du ansöka om en betalningsplan.

Person betalar enkelt sitt inkassokrav via swish i mobilen
Till skuldfriguiden

Vad händer om jag inte kan betala?

Ta kontakt med oss om du inte har möjlighet att betala, tillsammans kan vi komma överens om en avbetalningsplan som funkar för dig och din ekonomi.

Vill du komma i kontakt med oss?

Det gör du enklast via Mina sidor, där kan du även komma i kontakt med din handläggare.

Skuldfriguiden

Vi hjälper dig som behöver vägledning med din skuld att ta kontroll över din ekonomiska situation. Att leva med skulder är dyrt och som inkassobolag ska vi verka för att hitta en balans mellan den som vill ha betalt och den som ska betala. Ibland händer oförutsedda saker i livet som kan leda till negativa ekonomiska konsekvenser. Det är viktigt att våga be om hjälp och få en överblick över dina skulder för att få rätt förutsättningar för en skuldfri framtid.

Kolla in vår guide för att få värdefulla tips på hur du hanterar din skuld.

Vill du ha hjälp att ta kontroll över dina skulder?

Kontakta oss

För dig som är gäldenär

För dig som fått ett inkassokrav är det enklast att kontakta oss via Mina sidor.
Här kommer du även i kontakt med din handläggare.

Telefon vardagar 09-15

0771-89 89 00

För dig som vill bli företagskund

Vår gröna inkassotjänst för företag med ärenden som inte kräver specialhantering. Ingen bindningstid - inga fasta avgifter.

Telefon

0771-46 46 46

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren för dig som fått ett inkassokrav
Hur kontaktar jag Inkasso Marginalen?

Du kontaktar oss lättast via Mina sidor, där kan du även kan komma i kontakt med din handläggare. Du kan också ringa oss på 0771-89 89 00, öppet vardagar 09-16.

Vad händer om man hamnar hos inkasso?

Om du hamnar hos inkasso betyder det att du har åtta dagar på dig att betala eller bestrida kravet. Om du vill ta kontakt för att diskutera en avbetalningsplan behöver du göra det under perioden som anges i kravet. Sker inget av detta under den angivna perioden kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för Betalningsföreläggande.

Hur lång tid tar det innan mitt ärende går från inkasso till kronofogden?

Om du inte betalar det inkassokrav du har fått från oss och inget annat är överenskommet går ditt ärende vidare till kronofogden några dagar efter att tidsfristen som är angiven på ditt betalningskrav har passerats.

Var hittar jag information om mitt ärende?

Du hittar all information om ditt ärende genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du alla inkasso skulder du har hos oss så du får en tydlig översikt.

Vad händer om mitt ärende går till Kronofogden?

Om en skuld inte betalas kan ärendet skickas vidare till Kronofogden eller tingsrätt för att med hjälp av dessa myndigheter få betalt. Detta innebär alltid merkostnader för dig som betalningsskyldig

Hur gör jag om jag vill ge någon annan fullmakt?

Vi arbetar under tystnadsplikt och kan endast diskutera ditt ärende med den som du givit en fullmakt

Hur gör jag om jag vill betala?

Har du skulder hos inkasso betalar du genom att logga in på Mina Sidor, du kan betala din skuld direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt.

Vad gör jag om jag inte kan betala allt på en gång?

Om du inte kan betala allt på en gång kan det ofta finnas möjlighet att komma överens om en rimlig avbetalningsplan. Kontakta oss så pratar vi om vilka möjligheter som finns

Varför har jag fått brev från er i Kivra?

Du som är ansluten till Kivra får brev från oss där istället för via vanlig  post för att minimera miljöpåverkan. Vill du inte ha brev från oss i din digitala Kivra-brevlåda kan du avanmäla detta direkt hos Kivra

Hur gör jag om jag vill betala?

På mina sidor kan du betala direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt