Har du fått ett brev från oss?
Som inkassobolag är vår roll att verka för en lösning mellan den som vill ha betalt och den som ska betala. Många inser nog inte att inkassobolagets målsättning är just att hitta ett samförstånd och upprätta en gemensam plan för att undvika att behöva tvinga fram en betalning genom kraftfulla myndighetsåtgärder. Detta kräver medverkan och agerande från dig som betalningsskyldig.
Ett inkassokrav skickas inte från Kronofogden och är inte en betalningsanmärkning. Om du inte betalar hela fordran kan inkassobolaget efter åtta dagar lämna över ärendet till Kronofogden, vilket kan leda till en betalningsanmärkning. Det Kronofogden skickar ut då kallas för ett betalningsföreläggande. Det är viktigt att uppmärksamma att din skuld kan öka med avgifter och räntor om den inte betalas i tid. Din kreditvärdighet kan även påverkas.
Vi vill göra det enkelt för dig och du kan därför hantera dina ärenden direkt på Mina sidor. Betalar du via Swish registreras din betalning direkt, väljer du bankgiro kommer det dröja någon dag innan betalningen syns hos oss.
Om du inte har möjlighet att betala hela inkassokravet på en gång kan du ansöka om en betalningsplan.
Ta kontakt med oss om du inte har möjlighet att betala, tillsammans kan vi komma överens om en avbetalningsplan som funkar för dig och din ekonomi.
Det gör du enklast via Mina sidor, där kan du även komma i kontakt med din handläggare.
Vi hjälper dig som behöver vägledning med din skuld att ta kontroll över din ekonomiska situation. Att leva med skulder är dyrt och som inkassobolag ska vi verka för att hitta en balans mellan den som vill ha betalt och den som ska betala. Ibland händer oförutsedda saker i livet som kan leda till negativa ekonomiska konsekvenser. Det är viktigt att våga be om hjälp och få en överblick över dina skulder för att få rätt förutsättningar för en skuldfri framtid.
Kolla in vår guide för att få värdefulla tips på hur du hanterar din skuld.
Telefon vardagar 09-15
0771-89 89 00
Telefon
0771-46 46 46
Du kontaktar oss lättast via Mina sidor, där kan du även kan komma i kontakt med din handläggare. Du kan också ringa oss på 0771-89 89 00, öppet vardagar 09-16.
Om du hamnar hos inkasso betyder det att du har åtta dagar på dig att betala eller bestrida kravet. Om du vill ta kontakt för att diskutera en avbetalningsplan behöver du göra det under perioden som anges i kravet. Sker inget av detta under den angivna perioden kan ärendet komma att skickas till Kronofogden för Betalningsföreläggande.
Om du inte betalar det inkassokrav du har fått från oss och inget annat är överenskommet går ditt ärende vidare till kronofogden några dagar efter att tidsfristen som är angiven på ditt betalningskrav har passerats.
Du hittar all information om ditt ärende genom att logga in på Mina sidor. Där hittar du alla inkasso skulder du har hos oss så du får en tydlig översikt.
Om en skuld inte betalas kan ärendet skickas vidare till Kronofogden eller tingsrätt för att med hjälp av dessa myndigheter få betalt. Detta innebär alltid merkostnader för dig som betalningsskyldig
Vi arbetar under tystnadsplikt och kan endast diskutera ditt ärende med den som du givit en fullmakt
Har du skulder hos inkasso betalar du genom att logga in på Mina Sidor, du kan betala din skuld direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt.
Om du inte kan betala allt på en gång kan det ofta finnas möjlighet att komma överens om en rimlig avbetalningsplan. Kontakta oss så pratar vi om vilka möjligheter som finns
Du som är ansluten till Kivra får brev från oss där istället för via vanlig post för att minimera miljöpåverkan. Vill du inte ha brev från oss i din digitala Kivra-brevlåda kan du avanmäla detta direkt hos Kivra
På mina sidor kan du betala direkt via Swish eller bankgiro. Kom ihåg att det är viktigt att du anger korrekt information så betalningen hamnar rätt