Varför är det bra att skicka en betalningspåminnelse?
Att skicka påminnelser är ett bra sätt att se till att dina fakturor blir betalda utan att behöva skicka kunden till inkasso eller Kronofogden. På så vis kan du behålla en god relation med kunden.
När ditt företag skickar en påminnelsefaktura genom vår tjänst, adderar vi en avgift om 60 kr till den ursprungliga skulden. Om skulden betalas efter att vi skickat en påminnelse, behåller vi avgiften och betalar ut fakturans belopp till dig.
Hur många påminnelser behövs innan inkasso?
Enligt lag så finns det inga regler som säger att du måste skicka betalningspåminnelser innan du går vidare för att driva in skulden. Det kan däremot vara bra för dina kundrelationer att starta indrivningen lite mjukare och de allra flesta kunder brukar betala skulden när det kommer en påminnelse.
Om påminnelsefakturan inte betalas inom 10 dagar går ärendet vidare till vår ordinarie inkassoprocess utan att du behöver göra någonting.
Genom att agera tidigt och skicka betalningspåminnelser ger du dina kunder möjlighet att betala fakturan innan den går till inkasso eller hamnar hos Kronofogden. Vår tjänst hjälper er att säkerställa att era fakturor betalas i tid, det sparar både tid och energi för dig som företagare.

.png)



.webp)


