Påminnelse faktura - starta inkassoprocessen mjukare

Behöver du skicka påminnelse på en obetald faktura? Starta inkassoprocessen mjukare med vår smidiga tjänst för påminnelsehantering. Påminnelsen skickas ut genom vår bifirma Kreditservice Marginalen.

Marginalen Inkasso - Top 10 inkassotjänst i Europa
"Recognized as the one of Top 10 Debt Collection Agencies in Europe for 2024, this company has made a significant impact in the marketplace"

- Financial Services Review, 2024
Bild på ett sigill från Financial Services Review som gett Inkasso Marginalen pris för bästa inkassobolag i europa 2024
Marginalen Inkasso - Top 10 debt collection agency in Europe
"Recognized as the one of Top 10 Debt Collection Agencies in Europe for 2024, this company has made a significant impact in the marketplace"

- Financial Services Review, 2024
Bild på ett sigill från Financial Services Review som gett Inkasso Marginalen pris för bästa inkassobolag i europa 2024

Varför ska jag skicka en påminnelse?

Att skicka påminnelser är ett bra sätt att se till att dina fakturor blir betalda utan att behöva skicka kunden till inkasso eller kronofogden. När ditt företag skickar en påminnelse genom vår tjänst, påför vi en avgift om 60 kr till den ursprungliga skulden. Om skulden betalas efter att vi skickat en påminnelse, behåller vi avgiften och betalar ut fakturans belopp till dig.

Men hur många påminnelser innan inkasso behövs egentligen? 

Enligt lag så finns det inga regler som säger att du måste skicka påminnelser innan du går vidare för att driva in skulden. Det kan däremot vara bra för dina kundrelationer att starta indrivningen lite mjukare och de allra flesta kunder brukar betala skulden när det kommer en påminnelse.

Om påminnelsen inte betalas inom 10 dagar går ärendet vidare till vår ordinarie inkassoprocess utan att du behöver göra någonting.

Genom att agera tidigt och skicka påminnelser ger du dina kunder möjlighet att betala fakturan innan det går till inkasso eller hamnar hos kronofogden. Vår tjänst hjälper er att säkerställa att era fakturor betalas i tid, det sparar både tid och energi för dig som företagare.

Logotype
Logotype
Logotype
Logotype

Våra inkassopaket

Påminnelse innan inkasso

0 kr
/ månad
För dig som vill påverka din likviditet och starta inkassoprocessen mjukare anlitar du oss med denna tjänst.
  • Ikon checkmark grön
    Uppstart med utskick av ordinarie påminnelsehantering från Kreditservice Marginalen*
  • Ikon checkmark grön
    Följs upp med ordinarie inkassohantering vid utebliven betalning
  • Ikon checkmark grön
    Tillgång till dina ärenden och statistik dygnet runt
  • Ikon checkmark grön
    Personlig kontakt vid behov
* Bifirma till Inkasso Marginalen
skapa konto

Standard

0 kr
/ månad
Vår gröna inkassotjänst för dig som har ett fåtal ärenden per år och som inte kräver specialhantering. Skicka till inkasso, ingen bindningstid - inga fasta avgifter.
  • Ikon checkmark grön
    Grön inkasso inklusive grön återbäring
  • Ikon checkmark grön
    Enkel process för att skapa konto med BankID
  • Ikon checkmark grön
    Registrering av nya ärenden i kundportalen
  • Ikon checkmark grön
    Tillgång till dina ärenden och statistik dygnet runt
  • Ikon checkmark grön
  • Ikon checkmark grön
    Vi sköter inkassoprocessen inklusive hantering hos Kronofogden
skapa konto

Så effektiviseras kassaflödet med påminnelsehantering

En välfungerande påminnelsehantering kan spela en avgörande roll för att förbättra företagets kassaflöde och stärka dess likviditet. Genom att proaktivt följa upp obetalda fakturor säkerställs att intäkterna kommer in i tid, vilket minskar risken för kapitalbindning och likviditetsbrist.

Genom att implementera strukturerad påminnelsehantering kan företaget minska kredittiderna, frigöra kapital för investeringar och undvika onödiga kostnader kopplade till sena betalningar. Detta bidrar till en stabilare ekonomisk grund och ger företaget större handlingsutrymme i såväl vardagliga som strategiska beslut.

Har du redan skickat en påminnelse men ändå inte fått betalt?

Om du redan har skickat en betalningspåminnelse innan men ändå inte fått betalt kan vi ta vid och hantera kravet enligt vår vanliga inkassoprocess. Då ansluter du enkelt till vår tjänst “Grön inkasso” och laddar upp allt underlag så sköter vi resten.

We help you collect debt in Sweden from 90 countries

Algeria

Angola

Argentina

Australia

Austria

Bahrain

Belgium

Bosnia and
Herzegovina

Botswana

Brazil

Bulgaria

Cameroon

Canada

Chile

China

Colombia

Congo

Croatia

Cyprus

Czech Republic

Denmark

Egypt

Eritrea

Estonia

Ethiopia

Finland

France

Gabon

Ghana

Greece

Hungary

Iceland

India

Indonesia

Ireland

Israel

Italy

Ivory Coast

Jordan

Kenya

Korea

Kuwait

Latvia

Lebanon

Lithuania

Luxembourg

Macedonia

Malaysia

Malta

Moldova

Morocco

Mozambique

Namibia

Netherlands

Nigeria

Norway

Oman

Philippines

Poland

Portugal

Qatar

Romania

Saudi Arabia

Senegal

Serbia

Sierra Leone

Singapore

Slovakia

Slovenia

South Africa

Spain

Sudan

Swaziland

Sweden

Switzerland

Tanzania

Thailand

Trinidad & Tobago

Tunisia

Turkey

Germany

United Arab Emirates

United Kingdom

USA

Vietnam

Zambia

Zimbabwe

Algeria
Angola
Argentina
Australia
Austria
Bahrain
Belgium
Bosnia and
Herzegovina
Botswana
Brazil
Bulgaria
Cameroon
Canada
Chile
China
Colombia
Congo
Croatia
Cyprus
Czech Republic
Denmark

Egypt
Eritrea
Estonia
Ethiopia
Finland
France
Gabon
Ghana
Greece
Hungary
Iceland
India
Indonesia
Ireland
Israel
Italy
Ivory Coast
Jordan
Kenya
Korea
Kuwait
Latvia

Lebanon
Lithuania
Luxembourg
Macedonia
Malaysia
Malta
Moldova
Morocco
Mozambique
Namibia
Netherlands
Nigeria
Norway
Oman
Philippines
Poland
Portugal
Qatar
Romania
Saudi Arabia
Senegal
Serbia

Sierra Leone
Singapore
Slovakia
Slovenia
South Africa
Spain
Sudan
Swaziland
Sweden
Switzerland
Tanzania
Thailand
Trinidad & Tobago
Tunisia
Turkey
Germany
United Arab Emirates
United Kingdom
USA
Vietnam
Zambia
Zimbabwe

Vi kan hjälpa dig att driva inkassoärenden i följande länder

Algeriet

Angola

Argentina

Australien

Bahrain

Belgien

Bosnien-
Herzegovina

Botswana

Brasilien

Bulgarien

Chile

Colombia

Cypern

Danmark

Egypten

Elfenbenskusten

Eritrea

Estland

Etiopien

Fillipinerna

Finland

Frankrike

Förenade
Arabemiraten

Gabon

Ghana

Grekland

Nederländerna

Indien

Indonesien

Irland

Island

Israel

Italien

Jordanien

Kamerun

Kanada

Kenya

Kina

Kongo

Korea

Kroatien

Kuwait

Lettland

Libanon

Litauen

Luxemburg

Makedonien

Malaysia

Malta

Marocco

Moldavien

Mosambique

Namibia

Nigeria

Norge

Oman

Polen

Portugal

Qatar

Rumänien

Saudiarabien

Schweiz

Senegal

Serbien

Sierra Leone

Singapore

Slovakien

Slovenien

Spanien

Storbritannien

Sudan

Swaliland

Sverige

Sydafrika

Tanzania

Thailand

Trinidad & Tobago

Tunisien

Turkiet

Tyskland

Ungern

USA

Vietnam

Zambia

Zimbabwe

Österrike

Algeria
Angola
Argentina
Australia
Austria
Bahrain
Belgium
Bosnia and
Herzegovina
Botswana
Brazil
Bulgaria
Cameroon
Canada
Chile
China
Colombia
Congo
Croatia
Cyprus
Czech Republic
Denmark

Egypt
Eritrea
Estonia
Ethiopia
Finland
France
Gabon
Ghana
Greece
Hungary
Iceland
India
Indonesia
Ireland
Israel
Italy
Ivory Coast
Jordan
Kenya
Korea
Kuwait
Latvia

Lebanon
Lithuania
Luxembourg
Macedonia
Malaysia
Malta
Moldova
Morocco
Mozambique
Namibia
Netherlands
Nigeria
Norway
Oman
Philippines
Poland
Portugal
Qatar
Romania
Saudi Arabia
Senegal
Serbia

Sierra Leone
Singapore
Slovakia
Slovenia
South Africa
Spain
Sudan
Swaziland
Sweden
Switzerland
Tanzania
Thailand
Trinidad & Tobago
Tunisia
Turkey
Germany
United Arab Emirates
United Kingdom
USA
Vietnam
Zambia
Zimbabwe

Så fungerar det att skicka påminnelser

Vi hjälper dig med hela processen, från påminnelse till inkassokrav, samtidigt som vi är noga med att vårda dina kundrelationer.

Påminnelse skickas ut

Du registrerar ditt ärende hos oss och vi skickar ut en påminnelse att betala fakturan genom vår bifirma Kreditservice Marginalen via SMS till din kund.

Kunden betalar sin skuld

Din kund har 10 dagar på sig och betalar sin skuld enkelt genom att logga in på "mina sidor". Din kund kan enkelt betala direkt via Swish.

Om kunden inte betalar

Skulle din kund inte betala fakturan inom 10 dagar påbörjas en ordinarie inkassoprocess automatiskt och du behöver inte göra något mer.

Frågor och svar

Frequently asked questions
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren för dig som intresserad av inkassotjänster till ditt företag.
Here you will find the most common questions and answers regarding debt collection services for your company.
Hur bör betalningspåminnelsen uttryckas i text?
ikon plus

En betalningspåminnelse bör vara tydlig, saklig och professionellt formulerad. Den bör innehålla följande information:

  • Fakturanummer och ursprungligt förfallodatum
  • Förfallet belopp och eventuell påminnelseavgift (om detta avtalats)
  • Nytt förfallodatum och betalningsuppgifter
  • En vänlig men bestämd uppmaning att betala för att undvika vidare åtgärder

En professionell och tydlig påminnelse minskar risken för missförstånd och ökar chanserna att få betalt i tid.

Vilka regler gäller för förfallodatum och skickade påminnelser?
ikon plus

Förfallodagen är den sista dagen i den avtalade kredittiden, som börjar från fakturadatumet. Om ingen förfallodag avtalats ska betalning ske på säljarens begäran. Mellan företag får kredittiden inte överstiga 30 dagar utan avtal, medan längre kredittid kan ges till konsumenter. Förfallodatum ska anges tydligt på fakturan.

Det finns inga lagkrav på att skicka en betalningspåminnelse innan ett ärende går vidare till inkasso, men det är en vanlig praxis. Om en påminnelseavgift ska tas ut måste detta framgå i avtalet eller betalningsvillkoren, enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader. För konsumenter är avgiften begränsad till 60 kr, medan den i B2B-sammanhang kan vara högre om det avtalats i förväg.

Behöver påminnelseavgifter nämnas i betalningsvillkor?
ikon plus

Ja, påminnelseavgifter måste anges i betalningsvillkoren för att vara giltiga. Enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader har en borgenär rätt att ta ut en påminnelseavgift endast om det avtalats i förväg, exempelvis genom avtal eller allmänna villkor.

För konsumenter är avgiften reglerad och får uppgå till högst 60 kr. För företag (B2B) finns ingen lagstadgad maxgräns, men avgiften måste vara skälig och tydligt avtalad. För att undvika tvister bör betalningsvillkoren alltid specificera eventuella påminnelseavgifter och andra kostnader kopplade till sena betalningar.

Hur lång tid måste passera mellan faktura och fakturapåminnelse?
ikon plus

Det finns ingen lagstadgad tidsgräns mellan faktura och fakturapåminnelse, men det är vanligt att skicka en påminnelse cirka 7–10 dagar efter förfallodatumet för att ge kunden skälig tid att betala.

Hur vet mitt företag att kunden mottagit fakturapåminnelsen?
ikon plus

Ditt företag kan säkerställa att kunden mottagit fakturapåminnelsen genom att skicka den via spårbara metoder, såsom rekommenderat brev, eller begära leverans- och läskvitto vid digital kommunikation.

Kan mitt företag lägga på en påminnelseavgift eller är det bara inkassobolag som kan göra det?
ikon plus

Ja, ditt företag kan lägga på en påminnelseavgift, förutsatt att detta framgår av avtalet med kunden eller är en vedertagen praxis. Avgiften får enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader uppgå till högst 60 kronor. Det är alltså inte bara inkassobolag som har rätt att ta ut påminnelseavgifter.

Vem tar hand om dröjsmålsräntan?
ikon plus

Dröjsmålsräntan tas om hand av fordringsägaren, som ansvarar för att beräkna och kräva in räntan från kunden. Enligt räntelagen kan ränta debiteras från förfallodagen, om detta avtalats eller specificerats i fakturan.

Vad säger lagen om påminnelseavgifter?
ikon plus

Enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader får en påminnelseavgift tas ut om det finns ett avtal om detta eller om det är en vedertagen praxis mellan parterna. Avgiften får dock högst uppgå till 60 kronor. Detta gäller under förutsättning att påminnelsen skickas efter förfallodatumet för skulden.

Hur många påminnelser måste jag skicka innan skulden kan gå till inkasso?
ikon plus

Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan inkasso eller indrivning är aktuellt. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till indrivning kan bero på din specifika affärspolicy och hur du väljer att hantera obetalda fordringar.

Vad skiljer Grön inkasso från en vanlig inkassotjänst?
ikon plus

Det som skiljer vårt erbjudande från våra konkurrenters är att vi konkret vill bidra till miljö, hållbarhet och social rättvisa genom att donera 25 kr per lyckat och avslutat inkassoärende till organisationer som brinner för samma sak som vi.

Get in touch with us
Fill in the form and we'll get back to you as soon as we can.
Tack!
En kollega kommer kontakta dig inom kort.
Oops! Något gick fel, pröva igen.
Inkasso AB Marginalen

Here you'll find information and contact details.

Address

Adolf Fredriks kyrkogata 8
111 37 Stockholm
Sweden

Bild på personal

Inkasso AB Marginalen is the data controller and processes personal data in accordance with the General Data Protection Regulation (EU 2016/679). By providing your contact information, it will be processed by Inkasso AB Marginalen based on legitimate interest in order to contact you and will be stored for a maximum of three (3) months.

Learn more about how to exercise your rights and how Inkasso AB Marginalen processes your personal data.

Genom att klicka på "Acceptera alla" godkänner du att cookies lagras på din enhet för att förbättra webbplatsens navigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa oss i våra marknadsföringsinsatser. Se vår cookie policy för mer information.