Betalningspåminnelse - starta inkassoprocessen mjukare med en påminnelsefaktura

Behöver du skicka påminnelse på en obetald faktura? Starta inkassoprocessen mjukare med vår smidiga tjänst för påminnelsehantering. Betalningspåminnelsen skickas ut genom vår bifirma Kreditservice Marginalen.

Varför är det bra att skicka en betalningspåminnelse?

Att skicka påminnelser är ett bra sätt att se till att dina fakturor blir betalda utan att behöva skicka kunden till inkasso eller Kronofogden. På så vis kan du behålla en god relation med kunden.

När ditt företag skickar en påminnelsefaktura genom vår tjänst, adderar vi en avgift om 60 kr till den ursprungliga skulden. Om skulden betalas efter att vi skickat en påminnelse, behåller vi avgiften och betalar ut fakturans belopp till dig.

Hur många påminnelser behövs innan inkasso?

Enligt lag så finns det inga regler som säger att du måste skicka betalningspåminnelser innan du går vidare för att driva in skulden. Det kan däremot vara bra för dina kundrelationer att starta indrivningen lite mjukare och de allra flesta kunder brukar betala skulden när det kommer en påminnelse.

Om påminnelsefakturan inte betalas inom 10 dagar går ärendet vidare till vår ordinarie inkassoprocess utan att du behöver göra någonting.

Genom att agera tidigt och skicka betalningspåminnelser ger du dina kunder möjlighet att betala fakturan innan den går till inkasso eller hamnar hos Kronofogden. Vår tjänst hjälper er att säkerställa att era fakturor betalas i tid, det sparar både tid och energi för dig som företagare.

Träd som illustrerar en snällare start på inkassoprocessen genom faktura påminnelse
Logotype
Logotype
Logotype
Logotype

Så fungerar det att skicka betalningspåminnelser

Vi hjälper dig med hela processen, från betalningspåminnelse till inkassokrav, samtidigt som vi är noga med att vårda dina kundrelationer.

Påminnelsefaktura skickas ut

När du registrerat ditt ärende i vår portal skickas en påminnelse ut via vår bifirma Kreditservice Marginalen.

Kunden betalar sin skuld

Din kund får 10 dagar på sig att betala påminnelsen. Vi betalar ut pengarna till dig så fort vi får betalt av din kund.

Om kunden inte betalar

Skulle din kund inte betala påminnelsefakturan inom 10 dagar påbörjas en ordinarie inkassoprocess automatiskt och du behöver inte göra något mer.
En person surfar på datorn och läser om betalningspåminnelse och påminnelsefaktura

Så effektiviseras kassaflödet med påminnelsehantering

En välfungerande påminnelsehantering kan spela en avgörande roll för att förbättra företagets kassaflöde och stärka dess likviditet. Genom att proaktivt följa upp obetalda fakturor säkerställs det att intäkterna kommer in i tid, vilket minskar risken för kapitalbindning och likviditetsbrist.

Genom att implementera strukturerad påminnelsehantering kan företaget minska kredittiderna, frigöra kapital för investeringar och undvika onödiga kostnader kopplade till sena betalningar. Detta bidrar till en stabilare ekonomisk grund och ger företaget större handlingsutrymme i såväl vardagliga som strategiska beslut.

Har du redan skickat en påminnelsefaktura men ändå inte fått betalt?

Om du redan har skickat en påminnelsefaktura innan men ändå inte fått betalt kan vi ta vid och hantera kravet enligt vår vanliga inkassoprocess. Då ansluter du enkelt till vår tjänst “Grön inkasso” och laddar upp allt underlag så sköter vi resten.

Påminnelsefakturor till utlandet

Att skicka en påminnelsefaktura till en kundi utlandet liknar processen här i Sverige men kräver extra hänsyn till internationella lagar, lokala affärspraxis och olika valutor. Den första betalningspåminnelsen skickas vanligtvis efter förfallodatum via e-post eller post.

Om betalning ändå uteblir kan en mer formell påminnelsefaktura skickas – eventuellt på kundens lokala språk och i enlighet med landets regler. Skulle skulden fortfarande förbli obetald startas en inkassoprocess. På Inkasso Marginalen samarbetar vi med ett omfattande globalt nätverk för att säkerställa en effektiv hantering även av internationella ärenden, så att ni kan känna er trygga med att få betalt.

Läs mer om utlandsinkasso här

Om din kund inte betalar påminnelsefakturan startas inkassoprocessen

När en kund inte betalar sin faktura i tid tar vi på Inkasso Marginalen över hanteringen. Vi inleder alltid med att skicka ett inkassokrav där gäldenären får åtta dagar på sig att betala eller komma överens om en avbetalningsplan. Om ingen lösning nås kan vi gå vidare tillKronofogden och ansöka om betalningsföreläggande, vilket i förlängningen kan leda till utmätning av exempelvis lön, bankmedel eller annan egendom.

Som borgenär behöver ni inte själva lägga tid eller resurser på processen. Vi sköter hela ärendeflödet – från första kravbrev till eventuella rättsliga åtgärder – och bevakar att ni får betalt. När betalning sker överförs pengarna direkt till ert konto, ofta samma dag, så att ni snabbt får in era medel och kan fokusera på att driva er verksamhet.

Bild över hur inkassoprocessen går till

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om betalningspåminnelser.

Hur fungerar fakturapåminnelse till utlandet?

ikon plus

Att skicka en fakturapåminnelse till en kund i utlandet följer i stora drag samma process som inom Sverige, men med vissa extra faktorer att beakta, såsom internationella lagar, lokala affärspraxis och valutor.

  1. Första påminnelsen: Skickas efter förfallodatum via e-post eller post. Det är bra att vara tydlig med betalningsinformation, inklusive eventuell dröjsmålsränta och avgifter.
  2. Ytterligare påminnelser: Om betalning uteblir kan en mer formell påminnelse skickas, eventuellt på kundens lokala språk och enligt gällande regler i landet.
  3. Inkasso & juridiska åtgärder: Om fakturan fortfarande inte betalas kan ärendet lämnas till ett inkassobolag med internationell expertis. I vissa fall kan rättsliga åtgärder krävas, anpassade efter landets lagstiftning.

På Inkasso Marginalen har vi ett stort nätverk av globala samarbetspartners för att säkerställa en så effektiv inkassoprocess som möjligt även för internationella fakturor. Kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med utlandsinkasso.

Hur många påminnelser måste jag skicka innan skulden kan gå till inkasso?

ikon plus

Det finns inga regler som säger hur många påminnelser som krävs innan inkasso eller indrivning är aktuellt. Valet att skicka påminnelser eller gå direkt till indrivning kan bero på din specifika affärspolicy och hur du väljer att hantera obetalda fordringar.

När kan man anlita ett inkassobolag för en skuld som inte betalas?

ikon plus

Man kan anlita ett inkassobolag för att driva in en skuld när skulden inte betalats på förfallodagen. Många väljer att skicka en eller flera påminnelser till sin kund innan man försöker få betalt via inkassoprocessen. Vi kan hjälpa er med både påminnelse och inkassohantering, kontakta oss så hittar vi en bra lösning tillsammans.

Kontakta oss angående påminnelsehantering

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan.
Tack!
En kollega kommer kontakta dig inom kort.
Oops! Något gick fel, pröva igen.

Inkasso AB Marginalen

Här hittar du information och kontaktuppgifter

Adress

Adolf Fredriks kyrkogata 8
111 37 Stockholm
Sverige

Inkasso AB Marginalen är personuppgiftsansvarig och hanterar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (EU 2016/679). Genom att ange dina kontaktuppgifter kommer de att behandlas av Inkasso AB Marginalen med stöd av berättigat intresse för att kunna komma i kontakt med dig och sparas i högst tre (3) månader.

Läs mer om hur du tillvaratar dina rättigheter och hur Inkasso AB Marginalen behandlar dina personuppgifter

Genom att klicka på "Acceptera alla" godkänner du att cookies lagras på din enhet för att förbättra webbplatsens navigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa oss i våra marknadsföringsinsatser. Se vår cookie policy för mer information.