Frågor och svar

Om du inte hittar svaret på din fråga här, vänligen klicka på knappen för att se en komplett lista med frågor och svar.

Visa alla frågor och svar

Hur fungerar fakturapåminnelse till utlandet?

Att skicka en fakturapåminnelse till en kund i utlandet följer i stora drag samma process som inom Sverige, men med vissa extra faktorer att beakta, såsom internationella lagar, lokala affärspraxis och valutor.

  1. Första påminnelsen: Skickas efter förfallodatum via e-post eller post. Det är bra att vara tydlig med betalningsinformation, inklusive eventuell dröjsmålsränta och avgifter.
  2. Ytterligare påminnelser: Om betalning uteblir kan en mer formell påminnelse skickas, eventuellt på kundens lokala språk och enligt gällande regler i landet.
  3. Inkasso & juridiska åtgärder: Om fakturan fortfarande inte betalas kan ärendet lämnas till ett inkassobolag med internationell expertis. I vissa fall kan rättsliga åtgärder krävas, anpassade efter landets lagstiftning.

På Inkasso Marginalen har vi ett stort nätverk av globala samarbetspartners för att säkerställa en så effektiv inkassoprocess som möjligt även för internationella fakturor. Kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig med utlandsinkasso.

Har du fått brev med ett inkassokrav från oss?

Logga in på Mina Sidor för att smidigt hantera betalningar eller få support med ditt ärende.

Logga in på mina sidor
Genom att klicka på "Acceptera alla" godkänner du att cookies lagras på din enhet för att förbättra webbplatsens navigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa oss i våra marknadsföringsinsatser. Se vår cookie policy för mer information.