Så fungerar inkassoprocessen

Här kan du läsa mer om hur vår inkassoprocess går till – från att ett ärende kommer in till att betalningen når dig som företagare. Har du fler frågor eller vill veta mer om hur tjänsten fungerar är du välkommen att kontakta oss.

Inkassokrav

Om din kund inte betalar fakturan i tid skickar vi först ut ett inkassokrav. Inkassokravet är en formell begäran om betalning som inkluderar eventuella dröjsmålsräntor, avgifter och anmälan av vårt ombudsmannaskap. Enligt lag får en inkassokostnad på 180 kronor tas ut, den betalas av gäldenären.  

Som kund är det viktigt att du tänker på följande:
  • Ikon checkmark grön
    Ange tydligt vad fordran avser eftersom denna information ligger till grund för formuleringen i inkassokravet. Exempelvis "Hyra januari–mars 2024".
  • Ikon checkmark grön
    Om din kund har bestridit betalningsansvar behöver du kontakta oss innan ärendet skickas in. I de lägena behöver fordran fastställas via Tingsrätten med hjälp av våra jurister.
  • Ikon checkmark grön
    Samtliga kostnader vi skriver om här läggs till på inkassokravet, och krävs i första hand från din kund.
1

Betalningsföreläggande

Om din kund inte betalar efter att ha mottagit inkassokravet kan vi skicka in ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökningsavgiften för betalningsföreläggande är 300 kronor, dessutom tillkommer en lagstadgad kostnad på 380 kronor i ombudsarvode.

Tiden som det tar att fastställa en fordran via betalningsföreläggande skiljer sig en hel del och tar i regel 3-6 månader. Det mest tidskrävande momentet i en inkassoprocess är oftast delgivning av din kund. Detta kan bero på att de har flyttat utan att lämna en ny adress eller aktivt undviker delgivning.

Som borgenär är det viktigt att du tänker på följande:
  • Ikon checkmark grön
    Om din kund betalar skulden eller bestrider kravet är det viktigt att du informerar oss om detta innan ärendet skickas vidare till betalningsföreläggande.
  • Ikon checkmark grön
    Partsdelgivning är en alternativ metod där vi anlitar ett eget ombud för att genomföra delgivningen. Vårt ombud har både en högre träffsäkerhet och snabbare handläggning än Kronofogden.
  • Ikon checkmark grön
    En annan form av delgivning kallas kungörelsedelgivning. Det betyder att ett meddelande publiceras i Post- och Inrikes Tidningar, och efter en viss tid betraktas din kund som delgiven – även om personen inte tagit del av meddelandet.
2

Verkställighet (utmätning)

När Kronofogden har meddelat ett utslag, eller Tingsrätten har fastställt en dom, kan ärendet överlämnas för verkställighet. Kronofogden utreder då din kunds ekonomiska situation och beslutar om lämpliga verkställighetsåtgärder. För detta tar Kronofogden ut en verkställighetsavgift på 600 kronor.  

Verkställighetsåtgärder kan exempelvis innebära löneutmätning, utmätning av bankmedel eller försäljning av egendom för att täcka skulden.

3
Hur fungerar en inkassoprocess?

Med vår erfarenhet och effektiva hantering ser vi till att du får betalt snabbt och professionellt. Så här går vår inkassoprocess till:  

Flöde som visar hur inkassoprocessen fungerar

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om hur inkasso fungerar.

Vad är skillnaden mellan Kronofogden och inkasso?

ikon plusikon plus

Inkasso är vanligtvis den första fasen i att driva in skulder och involverar företag som försöker nå en överenskommelse med gäldenären. Om detta inte lyckas och skulden fortfarande inte betalas, kan ärendet sedan gå vidare till Kronofogden, som är en offentlig myndighet med större befogenheter att tvinga fram betalning genom rättsliga åtgärder och utmätning av egendom.

Bestritt ärende – vad innebär det?

ikon plusikon plus

Om en gäldenär anser att ett krav är felaktigt har hen alltid rätt att invända mot det, förutsatt att det finns en saklig grund. Bestridandet ska skickas till Inkasso Marginalen och måste innehålla en giltig anledning till varför kravet inte accepteras.

Exempel på saklig grund kan vara:

  • Den beställda varan/tjänsten har inte levererats.
  • Varan/tjänsten har reklamerats eller returnerats inom den avtalade tiden.
  • Den fakturerade tjänsten har utförts felaktigt, bristfälligt eller inte alls.

När vi tar emot ett bestridande kontaktar vi fordringsägaren för att utreda saken. Under tiden som utredningen pågår stoppas vidare åtgärder i inkassoprocessen.

Om ett krav bestrids på saklig grund kan det inte skickas till Kronofogden. Däremot kan ärendet tas vidare genom en stämningsansökan till Tingsrätten.

Vad händer när jag skickar en faktura till inkasso?

ikon plusikon plus

Hur ett inkassobolag får driva in skulder regleras i inkassolagen, som gäller oavsett om den betalningsskyldige är ett företag eller en privatperson. En inkassoprocess påbörjas alltid med att ett inkassokrav skickas ut till den som är betalningsskyldig. Personen eller företaget har därefter åtta dagar på sig att betala skulden eller kontakta oss för att komma överens om en betalningslösning.  

Om betalning uteblir kan ärendet gå vidare till Kronofogden där skulden kan drivas in – antingen frivilligt eller genom tvångsåtgärder. Vi sköter all kontakt med både den betalningsskyldige och Kronofogden om ni väljer att anlita oss.

Vad behöver jag leverera för underlag för att skicka en faktura till inkasso?

ikon plusikon plus

Det enda vi behöver för att påbörja inkassoprocessen är att du är registrerad som kund i vårt inkassosystem och att vi har tillgång till den förfallna fakturan. Vi kontaktar dig om vi ser att ytterligare information eller underlag behövs.

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart vi kan.
Tack!
En kollega kommer kontakta dig inom kort.
Oops! Något gick fel, pröva igen.

Inkasso AB Marginalen

Här hittar du information och kontaktuppgifter

Adress

Adolf Fredriks kyrkogata 8
111 37 Stockholm
Sverige

Inkasso AB Marginalen är personuppgiftsansvarig och hanterar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (EU 2016/679). Genom att ange dina kontaktuppgifter kommer de att behandlas av Inkasso AB Marginalen med stöd av berättigat intresse för att kunna komma i kontakt med dig och sparas i högst tre (3) månader.

Läs mer om hur du tillvaratar dina rättigheter och hur Inkasso AB Marginalen behandlar dina personuppgifter